De Tweede Jeugd Logo

Wie moet ik bellen als ik tosti’s wil bestellen?

Wie moet ik bellen als ik tosti’s wil bestellen?

Dat weet je natuurlijk wel, het nummer staat gewoon op onze website. Maar wie zitten er eigenlijk achter De Tweede Jeugd? 

We bestaan alweer ruim 5 jaar. En dat zijn 5 jaar waarin we veel verschillende dingen gedaan hebben, waaronder ook een eigen winkel, tostibar en foodtruck. Nu zijn we met name bezig met productie, en daardoor zijn we wat minder op de voorgrond. Hoog tijd om weer eens wat aandacht te geven aan wie er eigenlijk achter De Tweede Jeugd-schermen aan het werk zijn, te beginnen met een interview met de oprichter.

De onderneming is opgericht door Manuel en Benjamin. Manuel is een paar jaar terug uitgevlogen. Benjamin Namane heeft de onderneming voortgezet. Hij is 34 jaar, geboren in Amsterdam, en houdt van eten.

Wat is je werkervaring in de horeca?  

Toen ik een jaar of 18 was kreeg ik een bijbaan als lunchkok in een eetcafe in de Pijp. Mijn chef daar startte later restaurant Wilde Zwijnen, waar ik mee naartoe verhuisde en als kok opgroeide. Van daaruit ging ik naar Speijkervet, Yokiyo en Gebr. Hartering, naast veel korte uitstapjes in andere keukens. Een groot deel van die tijd werkte ik trouwens part-time, naast mijn studie geschiedenis aan de UvA.

Wanneer ben je DTJ gestart?

In de lente van 2016 werd ik uitgenodigd om gastchef te zijn in een restaurant, het thema van die avond werd koken met restproducten. In de voorbereiding daarop kwamen we erachter hoeveel brood er elke dag overbleef bij bakkers. Dat brood begonnen we toen te gebruiken om producten van te maken, en in oktober 2026 startten we onze ‘broodoutlet’ in Amsterdam West.

Waarom ben je DTJ gestart?

Niet zozeer om de wereld te verbeteren, dat idee stond niet aan de basis. Meer doordat we stuiten op een onbenutte mogelijkheid; een dagelijkse stroom van een uitstekend product dat gewoon helemaal niet gebruikt wordt. We hadden meteen zoiets; hier moeten we wat mee! Waar je nu initiatieven hebt als Samen tegen Voedselverspilling en Verspilling is Verrukelijk, om voedselverspilling in Nederland onder de aandacht te brengen, was er toen nog niet zoveel. Het was dus best nieuw voor mensen. Als ik zei dat we met restbrood werkten, trokken er veel een vies gezicht haha.

Het is jullie missie om voedselverspilling tegen te gaan. Hoe vind je dat het tot nu toe gaat? En wat zijn je doelen voor het komende jaar op dat vlak?

Met ieder product dat we verkopen, redden we weer meer brood van verspilling. Dat geeft ons en alle tosti en crostini-liefhebbers een goed gevoel. We willen doorgroeien tot het bekendste tostimerk van Nederland, iedereen bij maken met onze producten en mensen inspireren om zelf minder weg te gooien.

Volgens het Parool hebben jullie de lekkerste tosti’s van Amsterdam! Wat maakt jullie tosti zo goed?

Het zuurdesembrood en de kaas zijn natuurlijk belangrijk, maar ik denk dat er geen tostimakers zijn die koks in de keuken hebben die ambachtelijke compotes, stoven en chutneys maken als ingrediënten voor hun kant-en-klare tosti’s. Het is denk ik uniek dat ready-made tosti’s zo culinair en van hoge kwaliteit zijn.

Waar zijn jullie tosti’s te bestellen?

Onze nieuwe webshop is net online, en dit maakt het mogelijk dat mensen in heel Nederland tosti’s kunnen bestellen voor thuis! Veel mensen vinden het prettig om een voorraadje tosti’s in de vriezer te hebben liggen. Ook leveren we onze luxe tosti’s aan horeca, bakkers en cateraars. Zo zijn er in het hele land wel plekken waar je de tosti’s kunt vinden. Veel koffiezaken, werkplekken, kantines, sportlocaties, er zijn veel plekken waar mensen zin hebben in een tosti!

Naast tosti’s hebben jullie ook bread & butter en crostini’s. Hoe kom je bij deze specifieke producten?

Het zijn producten van brood, die prima of zelfs beter te maken zijn met brood dat een dagje oud is. Dat brood is wat droger en heeft dan specifieke kwaliteiten om er mee te koken. Crostini is al meervoud trouwens, je hoeft geen crostini’s te zeggen. 1 crostino, 2 crostini.

Waar zie je DTJ over 5 jaar?

Dan zitten we denk ik in een nieuwe, grotere keuken, waar vanuit de wijde omgeving brood wordt binnengebracht. Waar oplossingen worden bedacht producten geproduceerd tegen broodverspilling. Daarbij willen we als tostimerk natuurlijk groeien, hopelijk kunnen we steeds meer mensen blij maken met onze tosti’s.

Ben je benieuwd naar onze heerlijke tosti’s? Kijk naar ons assortiment en bestel direct ons proefpakket!

TIP ONS

Ken je een toffe plek waar ze onze tosti’s op de kaart zouden moeten zetten? Laat het ons weten! Als jouw tip leidt tot een nieuwe zakelijke klant krijg je een speciale zending van 24 Supertosti’s thuisgestuurd!